Een betere nachtrust begint bij jezelf

Waarom is slaap zo belangrijk?

Iedereen heeft weleens een slechte nacht. Je draait, je zucht en draait nog een keer. Buiten het feit dat dit vervelend is, zitten hier meer nadelen aan. Als je een langere tijd slecht slaapt kan dit nare gevolgen hebben.

Tijdens je slaap herstelt je lichaam. Je spieren ontspannen en je maakt nieuwe afweerstoffen aan. Deze stoffen ruimen bacteriën en virussen op. Ook kunnen je hersenen zich even ‘schoonmaken’. Hierdoor verwerk je emoties en helpt het bij de ontwikkeling van je brein en geheugen. Slapen is dan ook net zo belangrijk als voeding en beweging om gezond te blijven.

Om een slechte nachtrust aan te pakken moet je op zoek naar de oorzaak. Wist jij dat slecht slapen kan komen door angst of stress? Een groot gedeelte van slecht slapen heeft te maken met spanningen, zorgen en piekeren. Eigenlijk staat je lichaam tijdens deze momenten alleen maar ‘aan’. Het is hierdoor lastig om te ontspannen, en dus ook om te slapen. Herken jij jezelf hier in? Lees dan onze tips voor een betere nachtrust!

Wat kun jij doen om (weer) lekker te slapen?

Om beter te ontspannen en dus beter te slapen kun je aan de slag met je levensstijl en ontspanningsoefeningen. Let bijvoorbeeld goed op de gewoontes die jij overdag en vooral ’s avonds hebt.

  • Koffie
    Koffie is heerlijk, maar heeft ook nadelen. De cafeïne die erin zit activeert namelijk het stress gedeelte van je zenuwstelsel. Het is slim om ’s avonds geen kop koffie meer te drinken. Pas ook op voor thee waar cafeïne (theïne) in zit!
  • Telefoons, tv en andere technologie
    Ons brein heeft moeite om alle prikkels van technologie te verwerken. Daarom is het moeilijker om tot rust te komen. Probeer daarom na 20:00 om zo min mogelijk nieuwe prikkels binnen te krijgen.
  • Muziek
    Slaapmuziek of ontspanningsmuziek kan een positief effect hebben op onder andere cortisol (je stresshormoon). Je voelt je hierdoor rustiger en valt sneller in slaap. Ook helpt muziek om je aandacht te verleggen. Lig jij bijvoorbeeld veel te piekeren? Dan focus jij je op de muziek in plaats van de negatieve gedachten.
  • Meditatie
    Meditatie is een manier om uit je hoofd te komen en los te komen van je gedachten. Je geeft je hersenen eigenlijk het signaal dat ze kunnen ontspannen. Mindfullness meditaties kunnen bijvoorbeeld helpen om beter te slapen. Mindfullness draait om het aanwezig zijn en aandacht hebben voor het moment waarin je leeft. Wist jij dat je gratis meditatie oefeningen op YouTube kunt vinden? Zo kun jij proberen wat voor jou fijn werkt!
  • Ademhalingsoefeningen
    Tijdens zo’n oefening ligt de focus op je ademhaling, welke rustig is. Op deze manier word je zelf ook rustig. Probeer bijvoorbeeld eens 1:2 ademen. Je uitademing is dan 2 keer zo lang als je inademing. Ook kun je sneller in slaap vallen door 4-7-8 ademen. Adem hierbij 4 seconden rustig in door je neus en houd je adem 7 seconden in. Hierna adem je 8 seconden rustig uit door je mond.

Gerelateerde berichten

Zomer sudoku

Lekker puzzelen in het zonnetje kan nu met de nieuwe zomerse sudoku! Een verfrissend drankje erbij en puzzelen maar. Lukt

Lees verder